UDRUGE

Pravni temelj: Zakon o udrugama (NN 74/14, 70/1798/19 i 151/22) i Pravilnik o sadržaju i načinu vođenja registra udruga Republike Hrvatske i registra stranih udruga u Republici Hrvatskoj (NN 04/1514/20 i 39/24).

Zakonom o udrugama uređuje se osnivanje, pravni položaj, djelovanje, registracija, financiranje, imovina, odgovornost, statusne promjene, nadzor, prestanak postojanja udruge sa svojstvom pravne osobe te upis i prestanak djelovanja stranih udruga u Republici Hrvatskoj, ako posebnim zakonom nije drukčije određeno.

Udruge su svaki oblik slobodnog i dobrovoljnog udruživanja više fizičkih, odnosno pravnih osoba koje se, radi zaštite njihovih probitaka ili zauzimanja za zaštitu ljudskih prava i sloboda, zaštitu okoliša i prirode i održivi razvoj, te za humanitarna, socijalna, kulturna, odgojno-obrazovna, znanstvena, sportska, zdravstvena, tehnička, informacijska, strukovna ili druga uvjerenja i ciljeve koji nisu u suprotnosti s Ustavom i zakonom, a bez namjere stjecanja dobiti ili drugih gospodarski procjenjivih koristi, podvrgavaju pravilima koja uređuju ustroj i djelovanje toga oblika udruživanja.

Udrugu mogu osnovati najmanje tri osnivača. Osnivač može biti poslovno sposobna fizička osobe ako joj poslovna sposobnost nije oduzeta u dijelu sklapanja pravnih poslova i pravna osoba. Osnivač udruge može biti i maloljetna osoba s navršenih 14 godina života i punoljetna osoba lišena poslovne sposobnosti u dijelu sklapanja pravnih poslova (uz ovjerenu suglasnost zakonskog zastupnika, odnosno skrbnika danu prije održavanja osnivačke skupštine udruge), uz uvjet da u trenutku osnivanja udruge najmanje jedan osnivač mora biti punoljetna, poslovno sposobna osoba kojoj poslovna sposobnost nije oduzeta u dijelu sklapanja pravnih poslova.

Udruga stječe pravnu osobnost danom upisa u Registar udruga Republike Hrvatske.

Zahtjev za upis u registar udruga podnosi osoba ovlaštena za zastupanje udruge nadležnom Upravnom odjelu u županiji, odnosno gradskom uredu Grada Zagreba nadležnom za poslove opće uprave, prema sjedištu udruge.

Posebno napominjemo da je omogućeno ELEKTRONIČKO POPUNJAVANJE OBRAZACA  za upis i upis promjena u Registar udruga Republike Hrvatske i Registar stranih udruga u Republici Hrvatskoj.
Popunjavanje obrazaca ovim putem olakšava sam postupak podnošenja zahtjeva, a omogućiti će i brže rješavanje samog zahtjeva od strane nadležnog Upravnog odjela.

 

UPIS U REGISTAR UDRUGA REPUBLIKE HRVATSKE

Uz Zahtjev za upis u registar udruga (Obrazac br. 1) prilažu se:
- Zapisnik o radu i odlukama osnivačke skupštine,
- iz zapisnika treba biti razvidno mjesto i vrijeme održavanja osnivačke skupštine, imena i prezimena osnivača udruge, te usvajanje sljedećih odluka:
- odluka o osnivanju udruge
- odluka o usvajanju statuta udruge
- izbori osoba u tijela upravljanja udrugom
- imenovanje osoba ovlaštenih za zastupanje (u skladu sa statutom)
- izbor likvidatora
- donošenje odluke o pokretanju postupka za upis u registar udruga
- Odluka skupštine o pokretanju postupka za upis u registar udruga, ako takva odluka nije donesena na osnivačkoj skupštini,
- Statut udruge (u dva primjerka),
- Statut mora sadržavati odredbe o (čl. 13.st. 3. Zakona o udrugama (NN 74/14, 70/1798/19 i 151/22)):
- nazivu i sjedištu (čl. 14 i 15. Zakona),
- zastupanju (čl. 16 i 19. Zakona),
- područjima djelovanja sukladno ciljevima,
- ciljevima,
- djelatnostima kojima se ostvaruju ciljevi,
- gospodarskim djelatnostima sukladno zakonu, ako ih obavlja (čl. 31. Zakona),
- načinu osiguranja javnosti djelovanja udruge,
- uvjetima i načinu učlanjivanja i prestanku članstva, pravima, obvezama i odgovornosti te stegovnoj odgovornosti članova i načinu vođenja popisa članova (čl. 12. i 42. Zakona),
- tijelima udruge, njihovu sastavu i načinu sazivanja sjednica, izboru, opozivu, ovlastima, načinu odlučivanja i trajanju mandata te načinu sazivanja skupštine u slučaju isteka mandata (čl. 16., 17., 18., 19. Zakona),
- izboru i opozivu likvidatora udruge,
- prestanku postojanja udruge (čl. 48., 50.,51., 53., 54. Zakona),
- imovini, načinu stjecanja i raspolaganja imovinom (čl. 30. Zakona),
- postupku s imovinom u slučaju prestanka udruge (čl. 53. Zakona),
- načinu rješavanja sporova i sukoba interesa unutar udruge (čl. 42.Zakona).
- Popis osnivača i osoba ovlaštenih za zastupanje udruge (Obrazac br. 2),
- Preslike osobnih iskaznica/putovnica osnivača, likvidatora i osoba ovlaštenih za zastupanje,
- izvod iz sudskog ili drugog registra za stranu pravnu osobu osnivača udruge i preslik osobne iskaznice/putovnice za njenog predstavnika u udruzi,
- suglasnost ili odobrenje nadležnog tijela za obavljanje određene djelatnosti, kada je to propisano posebnim zakonom kao uvjet za upis udruge,
- ovjerena suglasnost zakonskog zastupnika odnosno skrbnika za osnivača maloljetnu osobu s navršenih 14 godina života i punoljetnu osobu lišenu poslovne sposobnosti u dijelu sklapanja pravnih poslova,
- ovjerene izjave o pristanku fizičke osobe ili njezinih nasljednika, povijesne ili znamenite osobe, te međunarodne organizacije o unošenju imena ili dijela imena u naziv udruge,                                                                                                                                                         - ovjerene izjave o neosuđivanosti, sukladno članku 11. stavak 7. i 8. i članku 19. stavak 2. i 3. Zakona.

Zahtjev (Obrazac br. 1), se podnosi u dva primjerka. U skladu s člankom 1. stavkom 1. Zakona o upravnim pristojbama („Narodne novine“ broj 115/16 i 114/22) i napomenom uz Tarifni broj 3. Uredbe o tarifi upravnih pristojbi („Narodne novine“, broj 156/22), za navedeni postupak upravna pristojba se ne plaća.            

O zahtjevu za upis u Registar udruga Republike Hrvatske nadležni Upravni odjel donosi rješenje. Protiv rješenja nadležnog ureda može se izjaviti žalba Ministarstvu pravosuđa i uprave.

UPIS PROMJENA U REGISTAR UDRUGA REPUBLIKE HRVATSKE

Sukladno odredbama članka 27. Zakona o udrugama (NN 74/14, 70/1798/19 i 151/22), osoba ovlaštena za zastupanje udruge dužna je nadležnom uredu podnijeti zahtjev za upis promjena u registar udruga, za promjene koje se odnose na:
- statut,
- naziv (naziv na stranom jeziku),
- skraćeni naziv (skraćeni naziv na stranom jeziku),
- ciljeve i djelatnosti,
- sjedište i adresu sjedišta,
- izbor osoba ovlaštenih za zastupanje, neovisno o tome radi li se o osobama iz prethodnog mandata,
- izbor i opoziv likvidatora,
- prestanak postojanja udruge.

Uz Zahtjev za upis promjena u Registar udruga Republike Hrvatske (Obrazac br. 3), prilažu se:
- zapisnik o radu i odlukama tijela udruge koje je po statutu nadležno za donošenje odluke zbog koje se traži upis promjene,
- iz zapisnika mora biti razvidno vrijeme i mjesto održavanja sjednice, način sazivanja, broj prisutnih članova tijela u odnosu na ukupni broj članova tijela (KVORUM), dnevni red, kratki prikaz rada, te jasno donesene ODLUKE O PROMJENAMA za koje se traži upis u registar....
- novi statut ili njegove izmjene i dopune (u dva primjerka), ako je ta promjena predmet zahtjeva,
- preslike osobnih iskaznica/putovnica osoba ovlaštenih za zastupanje, odnosno likvidatora, ako je promjena osobe ovlaštene osobe ili likvidatora predmet zahtjeva,
- odluke skupština udruga o statusnim promjenama, ako su one predmet zahtjeva,
- suglasnost ili odobrenje nadležnog tijela za obavljanje određene djelatnosti, kada je to propisano posebnim zakonom kao uvjet za upis udruge, ako su predmet zahtjeva promjene djelatnosti udruge,
- ovjerene izjave o pristanku fizičke osobe ili njezinih nasljednika, povijesne ili znamenite osobe, te međunarodne organizacije o unošenju imena ili dijela imena u naziv udruge, ako je predmet zahtjeva promjena naziva udruge,                                                                        - ovjerene izjave o neosuđivanosti, sukladno članku 19. stavak 2. i 3. Zakona.

Zahtjev za upis promjena u Registar udruga RH (Obrazac br. 3) se podnosi u dva primjerka, a potpisuje ga osoba ovlaštena za zastupanje udruge.
Zahtjev za upis promjena u Registar udruga RH podnosi se u roku od 60 dana od donošenja odluke o promjeni.

Prema Zakonu o udrugama (NN 74/14, 70/1798/19 i 151/22), članak 27., stavak 5., udruga u pravnom prometu ne smije postupati po promjenama niti rabiti podatke o promjenama prije nego što su upisane u Registar udruga RH.
O zahtjevu za upis promjena u Registar udruga Republike Hrvatske nadležni ured donosi rješenje. Protiv rješenja nadležnog ureda može se izjaviti žalba Ministarstvu pravosuđa i uprave.

 

STRANE UDRUGE U REPUBLICI HRVATSKOJ

Strana udruga koja je valjano osnovana na temelju pravnog poretka strane države može obavljati svoju djelatnost na području Republike Hrvatske nakon upisa u Registar stranih udruga u Republici Hrvatskoj, sukladno posebnim propisima kojima se uređuju uvjeti za obavljanje te vrste djelatnosti.
Strana udruga upisom u registar stranih udruga ne stječe svojstvo pravne osobe.

Uz Zahtjev za upis u registar stranih udruga u Republici Hrvatskoj (Obrazac br. 4) prilažu se:
- izvadak iz registra u kojem je, u državi po čijem pravu je osnovana strana udruga upisana, ne stariji od šest mjeseci, iz kojega je vidljivo tko je ovlašten zastupati stranu udrugu (uz ovjereni prijevod na hrvatskom jeziku i latiničnom pismu),
- odluka o osnivanju strane udruge ovjerena od nadležnog tijela strane države, ako prema pravu države po kojem je osnovana nije propisan upis u registar (uz ovjereni prijevod),
- odluka o imenovanju osobe ovlaštene za zastupanje strane udruge u Republici Hrvatskoj (uz ovjereni prijevod),
- odluka o ciljevima i djelatnostima koje će strana udruga obavljati u Republici Hrvatskoj (uz ovjereni prijevod),
- ovjereni prijevod na hrvatskom jeziku i latiničnom pismu izvoda iz statuta ili drugog akta iz kojeg su vidljivi ciljevi i djelatnosti strane udruge,
- preslika isprave o identitetu osobe ovlaštene za zastupanje strane udruge u Republici Hrvatskoj,
- potvrda o OIB-u strane udruge izdana od Ministarstva financija – Porezne uprave,
- drugi dokazi ako su posebnim zakonom propisani posebni uvjeti za upis u registar stranih udruga.

Zahtjev za upis u Registar stranih udruga (Obrazac br. 4) podnosi nadležnom Upravnom tijelu osoba ovlaštena za zastupanje strane udruge u Republici Hrvatskoj. Zahtjev se podnosi u dva primjerka. U skladu s člankom 1. stavkom 1. Zakona o upravnim pristojbama („Narodne novine“ broj 115/16 i 114/22) i napomenom uz Tarifni broj 3. Uredbe o tarifi upravnih pristojbi („Narodne novine“, broj 156/22), za navedeni postupak upravna pristojba se ne plaća.     

Nadležno Upravno tijelo donosi rješenje o upisu strane udruge u registar stranih udruga. Protiv rješenja nadležnog Upravnog tijela može se izjaviti žalba Ministarstvu pravosuđa i uprave.

Osoba ovlaštena za zastupanje strane udruge u RH dužna je nadležnom Upravnom tijelu podnijeti zahtjev za upis promjena koje se odnose na:
- naziv (skraćeni naziv),
- sjedište ili adresu sjedišta u Republici Hrvatskoj,
- ciljeve i djelatnosti koje će strana udruga obavljati u Republici Hrvatskoj,
- osobe ovlaštene za zastupanje strane udruge u Republici Hrvatskoj,
- prestanak djelovanja strane udruge u Republici Hrvatskoj.

Uz Zahtjev za upis promjena u registar stranih udruga(Obrazac br. 5) prilažu se:
- ovjereni prijevod na hrvatskom jeziku i latiničnom pismu odluke nadležnog tijela o promjeni i
- preslika isprave o identitetu osobe ovlaštene za zastupanje strane udruge u RH.

Osoba ovlaštena za zastupanje izvijestit će nadležni ured o promjeni adrese sjedišta strane udruge u državi sjedišta.

Upravni odjel za opću upravu Osječko-baranjske županije, na zahtjev svake zainteresirane osobe izdaje Izvadak iz Registra udruga Republike Hrvatske i Izvadak iz Registra stranih udruga Republike Hrvatske, neovisno o sjedištu udruge i sjedištu strane udruge.

Ured za udruge Vlade Republike Hrvatske i Nacionalna zaklada za razvoj civilnoga društva izdali su Vodič za osnivanje udruge.
Radi preglednosti i jednostavnijeg poduzimanja pojedinih koraka pri osnivanju udruge, u ovom su Vodiču istaknute ključne odredbe Zakona o udrugama i Pravilnika o sadržaju i načinu vođenja Registra udruga RH i Registra stranih udruga u RH vezane uz postupak osnivanja i registracije udruga, a dodatno su naglašene odredbe koje su novina u odnosu na Zakon o udrugama koji je bio na snazi do 1. listopada 2014. godine.

 

Obrasci i korisni materijali za osnivanje i vođenje udruga:
 

Porezni status neprofitnih pravnih osoba - uputa o postupanju

Elektroničko popunjavanje zahtjeva za upis i upis promjena u Registar udruga

Vodič za osnivanje udruge

Zahtjev za upis u Registar udruga Republike Hrvatske (Obrazac br. 1)

Popis osnivača i osoba ovlaštenih za zastupanje udruge (Obrazac br. 2)

Zahtjev za upis promjena u Registar udruga Republike Hrvatske (Obrazac br. 3)

Zahtjev za izvadak iz Registra udruga Republike Hrvatske

Zahtjev za upis u Registar stranih udruga u Republici Hrvatskoj (Obrazac br. 4)

Zahtjev za upis promjena u Registar stranih udruga u Republici Hrvatskoj (Obrazac br. 5)

Zahtjev za izvadak iz Registra stranih udruga u Republici Hrvatskoj

Popis ciljanih skupina

Klasifikacija djelatnosti udruga

Nomenklatura sportova

Odluka o izmjenama i dopunama u Nomenklaturi sportova i sportskih grana

Radnje koje je potrebno obaviti nakon upisa u Registar udruga RH

Izjava o neosuđivanosti (za osnivače)

Izjava o neosuđivanosti (za osobu ovlaštenu za zastupanje ili likvidatora)

Izjava u svrhu pokretanja skraćenog postupka za prestanak postojanja udruge

Mišljenje MRMS – obavljanje poslova gospodarske djelatnosti članova udruga

Korisne poveznice:
Registar udruga RH
Registar stranih udruga RH
Ured za udruge Vlade RH
Središnji državni portal
Državni zavod za statistiku
Registar neprofitnih organizacija
Agencija za zaštitu osobnih podataka
Ministarstvo uprave

 

Top